Svamp – ett näringsmysterium

champinjonAlla livsmedel består av protein, fett och kolhydrater i olika relation till varandra. Ris, pasta, bröd och potatis innehåller mycket kolhydrater och undviks därför av LCHF-are som vi vet, och fisk och kött innehåller protein och fett mestadels. Smör och margarin och nötter består av fett. Så länge är jag med. Jag kan fortsätta skriva ned vad saker består av, men det känns som om det räcker nu. Så frågan lyder i all sin enkelhet – vad i hela friden består svamp av?

Jag kollade i matdagboken – detta eminenta verktyg som i bästa fall kan hjälpa kreti och pleti att hålla koll på kalorierna och som i värsta fall kan bidra till kalorijägarhets och ätstörningar. 500 gram champinjoner innehåller 120 kcal, 12 gram protein, 14 gram kolhydrater och 1 gram fett. Vad är resten för nåt? Luft och vatten? Och hur kan något som inte består av nästan något vara så gott? Det är ett mysterium.

5 reaktioner på ”Svamp – ett näringsmysterium

  1. Efter att ha vandrat i dödsskuggans dal… eller åtminstone i dess omedelbara närhet kan jag varmt rekommendera kalorijägarna en te och drickyoghurt- diet. Av förklarliga orsaker har min diet- period inte varit frivillig utan en påtvingad sådan av en sinister influensa. En otäck variant med en huvudvärk ”from hell” samt en isande frossa som jag hoppas att ingen (Med ett undantag som jag dessvärre tänker motstå att nämna vid namn) behöver råka ut för. Det är ingen mänsklig rättighet att mellan febertopparna inse att man stinker svett likt ett rovdjursgryt men att man inte orkar göra något åt det.

    Idag är det den första dagen som kan liknas vid en normal förkylning men jag fortsätter ändå att leva på te (spetsat med ingefära och honung) och kall drickyoghurt för säkerhets skull. Men när jag är på benen igen skall det bli ett sant nöje att bryta denna udda diet och festa till det med kaffe. Hoppas givetvis på att få dricka det spetsat med en och annan verbal elakhet, det har varit för lite av det sistnämnda under de senaste dagarna.

    Sharon

  2. Åh denna vältalighet är som musik i mina frökenöron:-) Att stinka svett som ett rovdjursgryt (tänker du grävling eller kanske rentav skunk?) är poesi och jag hoppas med hela mitt hjärta att du fått en kaffetår till slut. Puss Sharon!

  3. Hm… intressanta förslag på djur. Själv har jag visualiserat mig som en gammal skabbig varulv helt utan några tendenser att jaga bilar och liknande. I stället har jag hasat mig fram i en lika sjaskig lägenhet med en härligt raspig stämma som troligtvis skulle kunna få slöjdaren Surolle att formligen baxna av beundran. Drack f ö min första kopp kaffe igår… den var inte så god som jag hade hoppats på. Antar att det har något med att jag fortfarande hasar fram och är hes.

    Yours truly

    Sharon

Kommentera

