Flight

Läs inte om du är känslig för spoilers. Vilken trailer som helst avslöjar mer än jag, men ändå.

flightRobert Zemeckis ligger bakom filmer som Forrest Gump, Cast Away och Tillbaka till framtiden bl a och han är känd för sina specialeffekter har jag förstått. När jag kollar Imdb ser jag att han har Spielberg i ryggen och då är det ju inte så konstigt heller att Tom Hanks ofta är med och bär upp hans filmer. I Flight som jag såg igår, är det istället Denzel Washington som bär filmen med den äran. Han har fått en Oscarsnominering för sin insats och han är riktigt bra som den väldigt kompetente och väldigt alkoholiserade piloten Whip Whitaker.

Jag kan ju avslöja att filmen inleds med en flygkrasch, och Denzel räddar upp situationen trots att han har både kokain och sprit i kroppen. Utredningen som följer visar på att han styrt skutan under the influence, men ingen expert kan ha invändningar mot hans hantering av flygplanet. 102 människor finns ombord, sex personer dör. Det är förutsättningarna och sedan kommer själva filmen och den handlar egentligen inte alls om en flygkrasch, utan den handlar om alkoholism och hur spriten förstör familjer och liv. Det finns en liten parallell i filmen, som tar tag i drogdelen av det hela, men fokus är på alkoholen. Så om du tror att du ska få se action så biter du dig själv i foten – det här är ett drama med duktiga skådisar som redan nämnda Denzel, men även min favorit Don Cheadle. John Goodman poppar upp som drogdistribuerande lustigkurre, men jag fattar inte riktigt varför han finns med i filmen. Han känns omotiverad. Absolut ett tips – men mer tjejfilm än vad omslaget ger sken av.

2 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Ela
    Jan 25, 2013 @ 15:22:44

    Åh, Don Cheadle är en av mina stora favoriter också.

    Svara

Kommentera

