Searching for Sugarman

sugarmanSearching for Sugarman måste vara den mest omtalade dokumentären i Sverige sedan Michael Moores filmer var i ropet. Jag såg filmen om Sixto Rodriguez och det som jag allra mest slogs av var att jag hoppas att Malik Bendjelloul får göra spelfilm av sin dokumentär, som han vill. Sugarman himself och hans döttrar verkade så genomsympatiska och vanliga och det känns ändå bra att han uppmärksammas till slut.

Och vad gör vi mer här hemma en fredagkväll? Ser på familjefilm – och den är också ett tips faktiskt. Jag tror att både stora barn, små, halvvuxna och övermogna vuxna kan se filmen som heter Standing up och som är gjord efter en bok skriven av Brock Cole. Bokens titel är The Goats och syftar på huvudpersonerna som är i den yngre YA-åldern, glasögonprydda och därmed töntar. Det är så fånigt i film att den absolut största markören man har för att ange ”tönt” är att sätta på denne ett par stora uggleglasögon. I allafall – dessa barn är på kollo och blir strandsatta av de andra barnen på en ö och dessutom sliter mobbarungarna av huvudpersonernas kläder, för att ytterligare göra saken värre. Misären och förtvivlan är total, men den förvänds tack vare ungarnas uppfinningsrikedom och fantasi. Först är de mobboffer – sedan vänder de på steken och det gillar jag.

the goatsSå kan man skriva om att barn är grymma, men frågan är om inte de vuxna är än mer grymma som låter elakheterna ske. Nyss var det ju tal om att nollning sker på alpina gymnasier, med sexuell förnedring och hot om utfrysning, men det är ju de ansvariga vuxna som blundar som är de riktiga bovarna. Man kan inte förutsätta att alla är snälla mot alla. Jag skulle vilja läsa boken – den är nog riktigt bra och det var längesen jag läste en YA. Längesen jag läste en bok över huvud taget.

Kommentera

