Bilprovningen – Jordgubben 1-1

ladaTänk att den lilla vänliga bilen inte gick som ett lavemang genom besiktningen. Jag måste ha blivit utsatt för sabotage. Provade även bungypumpstavar igår och det tar riktigt ordentligt. Fast jag hade en nitisk instruktör med mig, annars hade jag fuskat.

I morse vid fem-snåret såg jag och lille sonen ett Top Gear-avsnitt där James och Clarkson testade gamla kommunistbilar och hade ett race mellan en Moskovitch och en Lada. Helt sinnessjukt. Jag måste gräva fram bilder på min gamla Ferrarriröda Lada. Den var ljuvlig. Jag verkar ha ” a thing” för små röda bilar. Jag minns en Corolla jag hade och när den var tvungen att skrotas på grund av rost i balkarna grät jag hela vägen hem.

Men en Lada Niva skulle jag gärna vilja ha. En ryssjeep som tar sig fram överallt, till skillnad från kommunismen.

8 reaktioner på ”Bilprovningen – Jordgubben 1-1

  1. Hm… uppenbarligen har mina sporadiska besök här gjort att jag missat att Theodor var i antågande och att han dessutom anlänt. Grattis!

    För det mesta brukar jag anse att besiktningsmännen ( och kvinnorna) i slutändan vill en väl då de nitiskt scannar genom bilen efter alla brister så att man ska slippa överraskningar i stil med att bli omkörd av sitt eget bakdäck. Men det finns undantag… den besiktningsman aka satans apostel som kallade min älskade PV 544 ”en rullande dödsfälla” förtjänar att pinas i den brinnande sjön av svavel under eoner av tid. Som tur var för besiktningsmannen i fråga hade jag fått mitt morgonkaffe så han kom inte till skada ( och Skalle- Per tog sig genom besiktningen trots okvädningsorden) men jag har inte glömt hur besiktningsmannen såg ut…

    Sharon

  2. Eller var hans brevlåda bor, förmodar jag. Åh bakdäcket! Vilken härlig känsla det måste ha varit – men det var när du hade volvon va? Inte Skalle-Per? Iofs är (var??) han ju en volvo med, men jag menar nyvolvon.

  3. Skalle- Per skulle aldrig tappa sitt bakdäck… däremot gjorde Åke 945 det. (Hur stora är oddsen att man inte får möte på E4: an när bakdäcket formligen skuttade förbi likt en gigantisk studsboll?.) Bodil V40 som jag skaffade strax efter Åke höll också på att göra det… och då var det flera däck, samtidigt! (Bilbolaget hade tydligen brått när de la på sommardäcken.) Med dessa erfarenheter i bagaget har jag blivit hysteriskt misstänksam mot minsta lilla ljud när jag kör och jag inspekterar ofta däcken på lilla Walle aka Wallenberg V50… och ja, han är döpt efter en viss mattelärare.

  4. Ja just, Åke var det ju. Var det inte Bilbolaget som karvade ett stort hål i fronten på Bodil också? Horribelt. Du skulle få träffa Jordgubben aka Bubben. Han är ofta hånad som mopedbil men han sväljer två kids + barnvagn och det finns BMWar som inte fixar den biffen!

    • Visst var det Bilbolaget som karvade ett hål, stort som en mjölkpall, i lilla Bodils stötfångare. Som tur var fanns det en viss person med skäggbeväxt överläpp som inte lät mig glömma bort denna skändning av Bodil. P g a att Walle har börjat att låta som en höfläkt under våra gemensamma färder har jag börjat fundera på en ny fyrhjulad vän, vi får se. Eftersom jag numera befinner jag mig i en miljö med bland annat moodboards, och ja- möten tror jag att risken för ev hån av är minimal men jag överväger ändå att gå en kurs i frigörande dans. För att smälta in mer, precis som i en Gary Larson- strip.

      PS. Klart att Bubben fixar biffen med kids och barnvagn, sådana som Skalle- Per klarade av långa utlandssemestrar med barnfamiljer redan på 50- talet. DS.

  5. Jag ser det framför mig – du i trikåer, frigörande dans. Den miljön kan inte vara att leka med! Walle måste ha stil iaf, med ett sådant vackert namn. Så det är ingen som chip-choppar numera där du hänger? För övrigt har jag en bäbis som redan vid två månaders ålder gör rätt schyssta fiskmåsimitationer. Väldigt små fiskmåsar, men ändå. Han vet hur han ska charma en moder.

    • Det är mer en gulle- dej- å- gulle- oss- mentalitet där jag befinner mig så jag har sett till att placera mig där jag kan chip- choppa, gå barfota och spela Dead Kennedys om jag vill. Sedan är stället i överlag hur fint som helst med mycket design och konst… som inte förstörs! Givetvis är telningarna också fina så jag livar upp dem med IG- dansen och fiskmås- imitattioner när jag anser att det behövs. Misstänker att din son skulle kunna charmera mig lätt, finns det någon som kan motstå en fiskmås?

  6. Vilken one-liner – finns det någon som kan motstå en fiskmås? Nej, Sharon, I believe not! Ja, du måste få utlopp för din Ozzy-sida, likväl som jag. Puss!

Kommentera

