S.J. Bolton – Livrädd

2013-04-03-21-02-41--246026770Lacey Flint som jag stiftade bekantskap med i Nu ser du mig av brittiska författaren S.J. Bolton är en komplicerad, i det förflutna traumatiserad, tjej som gjort en resa, vägrat bli offer och förvandlat sig till en hård kick-ass brud. Jag vet inte om det är melodin alla gånger, men en huvudperson bör ju vara komplex och lite konstig och då är det ju smart att skapa en person som Lacey. Jag förstår mig inte alltid på henne, men jag gillar henne alltmer.

I Livrädd är det också unga kvinnor som är brottsoffer. Ett stort antal unga kvinnor dör i vad som verkar vara självmord, men som inte är det. Lacey får i uppdrag att gå undercover och låtsas vara en kvinnlig student och på så vis luska i fallen. Självmorden är alltid väldigt morbida och flickorna har innan de dött indikerat att nåt inte stått rätt till. Sexuella undertoner finns, och det är här det blir lite unket. Måste vi alltid hamna i det träsket?

Lacey och hennes chef Mark Joesbury har en stark dragning till varandra, men de kan ju inte fullfölja den kärleksaffären pga arbetet. Det skapar en spänning i persongalleriet, men det ÄR ju ett gammalt knep. Man ska liksom hoppas på att karaktärerna ska få ihop det och jag är inget undantag – jag hoppas jag med!

Bolton skriver enkelt och direkt och hennes bok Livrädd är lite av en bladvändare måste jag säga. På minuskontot kommer klyschorna och jag vet ingen genre som är mer stereotyp än just deckargenren. Jag tycker inte heller att man måste ha läst första boken, men man vet ju då mer om Lacey Flint. Modernista ger ut boken i Sverige och jag blev väldigt glad för mitt första recensionsexemplar.

Kommentera

