Dagens ord -Tarering

Kom hem häromdan med en inköp från Jula. Något som jag länge sneglat på och som jag, glad i hågen, frejdigt visade upp för sambon. En köksvåg. Klang och jubel! Första reaktionen:

-Va, har du varit på Jula utan mig?

När jag sedan skulle provväga olika saker, torskfiléer, tomater och allt vad det var, såg jag att det stod tare på on-knappen.

Jag – Tare? Vaddå tare? Vad betyder det?

Sambon – Jamen tare? Tarering? Vet du inte vad det är? Nollställning. Tarering.

Jag kände mig ännu blondare än vad jag i själva verket är och försökte härleda ordet. Tarde på franska betyder ju sen, liksom engelskans tardy -komma för sent. Givetvis kan man ju googla, men jag skulle hellre skyndsamt leta upp första bästa etymologiska ordbok för att hitta ursprunget till detta märkliga ord. Eller se det som en skänk från ovan, eller Jula. Ett nytt ord direkt förpassat till det aktiva ordförrådet.

2 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Anneli
    Apr 17, 2013 @ 12:27:21

    Känner mig omåttligt stolt över att lilla jag kunde ett ord som du nyss lärt dig 🙂 Mitt senaste ord i ordförrådet är ”svallis”. Inte längre än två veckor har jag kunnat det, men så är jag sörlänning också.

    Svara

Kommentera

