Mo Hayder – Ritual

ritualDen här boken skriven av Mo Hayder, är den första i serien som kallas Walking Man, utgiven i Sverige av Modernista. Jag gillar sånt, att man kallar serier för saker.  Som Sagan om Isfolket. Som Sagan om Is och Eld. Det blir lite dramatik och benämningarna sätter tonen på vad böckerna handlar om EGENTLIGEN. Ritual är dock ingen GRRM utan en deckare skriven av Mo Hayder, en brittisk kvinna som skrivit thrillers förut och är riktigt duktig på det.

Huvudperson nummer ett är Jack Caffery och han är en sorglig figur med ett bekymmersamt förflutet. Huvudperson nummer två är Flea Marley och hon är också en person med ett bekymmersamt förflutet. Dessa individer ska lösa en mordgåta och det börjar med att två avhuggna händer hittas i Bristols hamn. Flea är dykare och det är ju en ny vinkel på polisyrket. Man får bl a veta att händer inte kan flyta eftersom likgaserna inte är omslutna av hud.

Det finns parallella berättelser, som det nästan alltid gör i deckare, och redan i början hintas det om övernaturligheter som gör boken lite läskig. Jag tänker aha – detta kanske är något för mig! Jag gillar ju spökerier och knas. Karaktärerna fördjupas något och man förstår att det kommer mera av den varan, men Hayder vill hålla på mystiken lite och berättar inte allt.

Vad tycker vi då, jag och min sidekick DeckarFantomen? Jag läser och tycker ja, varför inte? Kanske detta är något som få min läslust att tända till åtminstone och nog är jag sugen att fortsätta med böckerna i serien, tror jag. DF, å sin sida, tycker att det var en jaha-upplevelse med många klyschor radade på varandra, men ändå så är vi båda lite sugna på att läsa fortsättningen och då är ju Mo Hayders Ritual trots allt inte kattskit.

Kommentera

