Konsten att blåsa upp en fitnessboll

För några veckor sedan klickade jag hem en fitnessboll, med tillhörande pump, från gymgrossisten. Pumpen skulle alltså på fullaste allvar kunna pumpa upp bollen, medelst handkraft. Fnys, säger jag.

Bollen ser ut såhär:

fitnessboll

och pumpen ser ut såhär:

pump

 

Det gick jättedåligt. Efter cirka 20 minuters pumpande, med benäget bistånd av sambon, så skar pumpen ihop och min dröm om en stark core gick om intet för en stund. Det slutade med att grannens kompressor fick lösa biffen. Så jag vill uppmärksamma alla hågade på det faktum att själva uppumpningen kan vara ett hinder, dock alls icke oöverstigligt, på vägen mot en stark bålmuskulatur.

8 reaktioner på ”Konsten att blåsa upp en fitnessboll

  1. …som av en händelse äger även jag en dylik pryl dock visste jag inte att namnet på denna tingest var fitnessboll. Under mer normala omständigheter hade jag tackat nej till bollen men under det kaos som rådde när vi höll på att städa ut min kompis mammas hus, efter att mamman dött lite väl plötsligt, förmådde jag inte när kompisens bror räckte över den till mig. Därefter kom bollen under eoner av mil bli ett stående inslag i skuffen på min bil, ibland även en praktisk sådan. –Hur hittar jag din bil på parkeringen? –Det är den enda bilen som har en stor rosa boll i skuffen… Så småningom fick den följa med mig in där den snabbt förpassades till en vistelse i källaren. Och där har den förblivit liggande, jag kan inte ens komma mig för att tömma den på luft för det är ju Inger, kompisens mamma, som blåst upp den en gång i tiden. Se där, nu har det kommit ut: – Jag heter Sharon och jag äger en rosa fitnessboll…

    • Sharon! Tänk vad många skulle jubla om de visste vad du har för junk in the trunk. Om den hade varit svart (som min) så hade du kommit undan men rosa? När vi är i Norge o fiskar brukar vi ha en tjejbåt och en killbåt och det som utmärker tjejbåten är att den ständigt letar efter rosa fitnessbollar eller pilatesbollar som de även kallas. Så en lokal problematik i det norska kustområdet är bristen på rosa ankringsbojar. Det andra som utmärker tjejbåten är att kaptenen har skägg, näsdropp och heter Janne, samt att tjejbåtsfiskarna alltid får störst fisk.

  2. Eftersom jag av naturen är en ytterst färgglad människa betvivlar jag att jag kommit undan med ett rosa lik i garderoben (läs: skuffen) i söder. Dock finns det små huggormar i min närhet som uppenbarligen har hunnit vässa sina huggtänder ordentligt sedan augusti. I veckan då vårsolen började titta fram på allvar har jag minsann fått höra mer än en kommentar gällande färgen på veckans val av jacka. Av mängden pikar å döma samt att de inte köper svar som: färgblind tyder på att jag fostrat de där ormarna väl.

    Sharon

    PS. Skägg och näsdropp is the shit… wooooooohooooooooooooo Janneeeeeeeeeee Steeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeen woooooooooohoooooooooo! DS.

  3. Sopa, sooopaaa, IG, IiiiiiGeeeee!! Tänker osökt på vår chilenske vän:) Men tänk att det inte längre går att dansa IG-dansen… Trist. Åhåå – var det samma färg som den där fluffiga koftan du en gång stoltserade med och som fick våra ondskefulla telningar att bekymrat lyfta på ögonbrynen? Jag ger mig fan på att den är babyrosa eller turkos:) Annars har jag en babyblå Skanska-keps om du känner dig hågad att walk on the wild side i pastellträsket!

  4. För någon dag sedan var jag här inne för att lämna ett svar men mitt i skrivandet hängde sig min dator -rejält- vilket jag tolkar som ett tecken på att jag skall tacka nej till ditt erbjudande om keps. Det känns tungt för jag kan för mitt inre se hur jag i princip skulle ha leviterat fram till Lou Reeds stämma medan han sjunger: Doo do doo, doo do doo, doo do doo. Ty en ljusblå Skanska kräver Walk on the wild side… alternativt Venus in Furs.

    Yours truly, Sharon

  5. Okej – annars har jag en ärtgrön och en smörblommegul också om det kan fresta? Skanska levererar, som de säger ungdomen. Och jag förmodar att Lou Reed är jävligt besviken på att du inte leviterar fram, do-doande, iförd nämnda keps. Annars kan du ta den gröna och dansa frigörande till Lill Lindfors Gröna små äpplen alternativt smörblommekepsen sjungande GUL GUL GUUUUUL är mössan på mitt huvud, GUL GUL GUL är kepsen som jag bär…

Kommentera

