Under the dome

Jag fortsätter min film- och bokjämförelsebonanza med Under the dome av Stephen King. Enligt empiriska efterforskningar har jag fastställt att boken är den tyngsta pocket jag har och om jag hade haft den inbundna varianten hade den varit ett gediget mordvapen. Hursomhelst, den har blivit TV-serie också och jag har sett tio avsnitt av den, samt läst boken för ett år sen.

under the dome
En ko i genomskärning

Serien är inte lik boken. Vilken surprise. Jag kan lista olikheter i all oändlighet, men hur kul är det, så jag konstaterar bara ett uppenbart faktum. Det intressanta är dock att Stephen King är mycket otäckare i bokform. Han har visst producerat serien, så han måste ju ha godkänt den, men de vidriga Flugornas herre-typerna i boken är väldigt tama i serien. Folk som blir mördade lever vidare i fångenskap och allt är lite lämpligt tillrättalagt. Jag tycker att serien var ett gäsppiller, men andra som inte läst boken (sambon och brodern) är inte lika skeptiska.

Som alltid var det kul att se hur allt är gjort i filmform, eftersom det handlar om Chesters Mill – en liten stad som helt plötsligt innesluts av en osynlig kupol. Klassikern att se ett samhälle som ett slutet rum är gammal som idé och själva skeendet är inte så otippat, men förklaringen till själva kupan är väl lite väl Stephen King-skum.

Kommentera

