Odödlig – S.J. Bolton

ododligOm du har siktet inställt på thrillerbetonade deckare, gillar serier av samma författare och faller för ett slagfärdigt och enkelt språk så är S.J. Boltons böcker med Lacey Flint i huvudrollen absolut ett hett tips. Jag kommer på mig själv att börja liksom ta in alla personer i galleriet, tycka om dem, fundera över hur det ska gå för dem och framförallt bry mig om dem. Detta är kärnan i böcker som denna – karaktärerna blir levande och jag som läser känner med dem.

Vi har traumatiserade Lacey som kämpar mot sina inre orkaner från det förflutna, Mark Joesbury som blir alltmer mänsklig och lesbiska mordutredaren Dana Tulloch som till sin förvåning börjar längta efter barn. Och barn är huvudpersoner i detta raffel. Pojkar blir tillfångatagna och mördade av en otäck skuggfigur och Bolton lägger ut blindspår till höger och vänster. Till viss del påminner mig bokens Barney om Belinda Bauers lilla kille Steven, som jag skrivit om tidigare. Han är väldigt hjärteknipande, Barney, eftersom han letar efter sin försvunna mamma. Det blir också ett Bauer-liknande parallelldrama som ger mig stora svårigheter att släppa bokuslingen.

Så hon tar sig, S.J. Bolton. Hon tar sig alldeles väldans. Jag vill ha mer.

Kommentera

