Att kunna sy

Jag tycker att jag kan ganska mycket, men något som jag är helt ointresserad av och okunnig i är sömnad. Jag försökte sy när jag var liten men morsans gamla Pfaff samarbetade inte och det blev alltid alldeles korvigt under sömmen. Jag hade storslagna planer men det sket sig nästan alltid, så det där pysslandet la jag åt sidan och har sällan ägnat det någon mer tanke. Förrän nu. En väldigt vänlig granne har sytt en kjol till min kökslampa och det är kanske enkelt för många men för mig är det väldigt märkvärdigt. Det allra bästa är att jag tycker att mitt kök börjar bli lite mysigt, bara för den där lampan.

Osökt kommer jag in på inredning och pyssel. En god vän har nyss flyttat till ett nytt hus. Hon är skitduktig på att sy hon med och gör grymma OS-mössor. Så därför har jag tänkt på fönsterlampor. Det är ju jättefint med hängande smålampor i fönstren, men det innebär ju att man ska fatta vad som ska köpas, förutom själva lampan i sig. Det saknas alltid honor eller hanar eller sockerbitar! Min filosofi hittills har varit att köpa färdigsydda gardiner och lampa på fot, för då är det bara att hänga upp skiten och skarva sig fram till närmsta kontakt och saken är biff. Jag får försöka leva vidare helt enkelt.

Kommentera

