Jag är nog en hacker ändå

Datorer har ett system som är sammankopplat med internet i många fall. Jag fattar sällan hur det hänger ihop utan vilar lugn i vissheten att det gör det och att ”nån” brukar kunna hjälpa mig om jag stöter på patrull i datorrelaterade problem. Vanligtvis blir jag vansinnig om något inte fungerar men jag tror jag har lärt mig åtminstone en liten sak. Ibland kan jag själv. Det var i våras när jag skulle söka lärarlegitimation, som det av någon anledning inte gick att skicka iväg allt som jag laddat upp. Behörigheter och filer och tjafs. Jag googlade och fann att man kunde använda en annan webbläsare för att kringgå problemet och saken var biff. Ingen biggie, men ändå. Ett myrsteg mot en mer kompetent datorhantering.

Så nu. Försäkringskassan, denna vedervärdiga instans som man måste kommunicera med nu i tider av barnledighet. BankID:t slutade funka hips vips. Jaha. Svordomar i kvadrat. Besinning. Vad står det där? Öppna kompabilitetsvyn under inställningar och lägg till fk som sida. Jag har sällan eller helt enkelt aldrig funderat över eller varit i kontakt med kompabilitetsvyn. Men jag vågade mig dit, gjorde tillägget och voilà, det fungerade. Lyckan var inte i relation till arbetsinsatsen, men jag dansade en liten jigg inombords. Segern var min.

Har även noterat ett till ålderstecken. Efter morgonens löprunda gjorde jag misstaget att lägga ifrån mig glasögonen och var då sedan tvungen att sätta in linserna för att kunna leta efter brillorna. Då är man ingen rosig griskulting längre.

2 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Anja
    Nov 26, 2013 @ 18:29:06

    Lindis,du har aldrig varit en rosig griskulting.

    Svara

  2. Linda
    Nov 26, 2013 @ 18:33:05

    Haha, nä kanske inte men erkänn att det lät rätt fränt?

    Svara

Kommentera

