Lindas saffransbiscotti

Jag utgick från Leilas recept i Piece of cake och ett recept på saffranssnittar ur tidningen Hembakat, som är en favetidning. Jag vet då inte riktigt om man kan kalla receptet för sitt eget, men jag har lagt till rom och det lyfter smaken. Saffranet gifter sig i ett inferno av sockerbetsdestillat. Mjölmängd och äggantal är decimerat, samt att jag, för att verka lite märkvärdig, lagt till rörsocker. SÅ:

IMG_0615

100 g smör

3,5 dl mjöl

1 dl socker

0,5 dl rörsocker

2 dl skållade mandlar (ta mindre mängd om du inte är en mandelfantom)

1 tsk bakpulver

2 paket saffran

2 matskedar rom

1 ägg

Sätt ugnen på 175 grader. Häll saffran i rombadet och OM du vill, lägg i lite russin som också får bada. (Blev gott, men russinhatarna är många, särskilt hemma hos mig). Skålla mandeln och smält smöret försiktigt. Blanda de torra ingredienserna med mandeln, som du hackat grovt. Häll romsaffranblandningen i smöret och ta sedan lite smör från kastrullen för att skölja ur allt saffran. Häll smöret sedan över mjölblandningen och knäck i ägget. Blanda ihop och forma tre längder som du gräddar i 25 minuter på 175 grader. Stäng av ugnen. Skär längderna på snedden och låt dem sedan torka i ugnen på eftervärme, vilket är en win-win, då vi sparar lite energi samtidigt som biscottina får önskad knaprighet. Jag har låtit dem stå inne i typ 20 minuter.

Alternativ ett – med russin, som jag gav bort och jag tycker mig ana att det var poppis.

Alternativ två – med pekannötter eftersom mandel inte fanns att tillgå just då. Helt okej det med.

2 reaktioner på ”Lindas saffransbiscotti

  1. Jag antar att jag tillhör den som fick ta del av alternativ 1. Fantastiskt god och ny julfavorit som jag förväntar mig leverans av varje jul framöver 🙂

Kommentera

