Blindbock – Arne Dahl

blindbockOch äntligen blev jag klar med Arne Dahls senaste bok om Opcop-gruppen, fortsättningen på A-gruppen där vissa är med, men inte alla. Blindbock är en typisk Arne Dahl-deckare med sedvanligt spret och kallblodighet och maffia, människohandel och gamla outrätade frågetecken som blandas medelst hans trevliga svenska. Vi har lite Homeros och Grekland, lite förföljelser av romer, ganska mycket maffia som sagt, EU-politik och lyckligtvis den vitaste finnen i världen, Arto Söderstedt, som glimtar till ibland. Han skulle gärna få vara med mer om jag finge bestämma. Jag vet inte om jag är mest glad över att jag äntligen läst en bok eller för att boken var så bra. Både och, förmodligen.

Paul Hjelm ska skydda en kvinnlig EU-kommissionär eftersom hon kommer att lägga ett förslag som går stick i stäv med alla oljebolag i hela världen. Hon har alltså inte bara en goliat att fajtas med och hennes liv är hotat. Hjelm kontaktar till och med pensionären Nyberg, som nakenbadar i Grekland med sin Ludmila. Han gör ett intressant inhopp han med och jag tänker mig Magnus Samuelsson när jag läser om Gunnar Nyberg och då blir allt ännu mer komiskt. Det går helt enkelt inte att berätta om handlingen och jag antar att de som redan läst en del av Arne Dahl och gillar honom har hunnit läsa Blindbock före mig. Boken är bra helt enkelt. Dels för intrigen, dels för personerna och dels för det samhälle som Dahl försöker förklara och samtidigt kritisera. Hur kan vi komma tillrätta med oljekrisen? Varför växer rasistiska sammanslutningar? Det är ju skönlitteratur och sanningar bör tas med en nypa salt, men det väcker tankar tycker jag. Och slutet ger en jädra massa mersmak. Läs!

4 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Nike Bengtzelius
    Jan 11, 2014 @ 09:42:34

    Jadå! Och skulle jag nu bli trött i armarna fungerar den väl säkert som sövmedel (om man bonkar den i hövve!) och huvudkudde med 😉

    Svara

  2. Nike Bengtzelius
    Jan 11, 2014 @ 09:43:19

    Öööh, frå

    Svara

  3. Nike Bengtzelius
    Jan 11, 2014 @ 09:45:50

    Men vad i självaste!?!?? Det var givetvis meningen att min kommentar skulle hamna på Stephen King-inlägget. Jämrans WordPress-app D:

    Svara

  4. Linda
    Jan 11, 2014 @ 10:36:34

    🙂 Okej! Jag förstår:)

    Svara

Kommentera

