Jaaa! Yes! Da! Oui! Kyllä!

shiningI mitt liv så fungerar allt så bra nu med mina härliga barn och min superman, men om det är något som saknas så vore det en middag med Stephen King. Eller en kaffe, eller kanske fika eller vad som helst. Han skulle jättegärna få komma hem till mig på mat. Jag tror att jag skulle göra lasagne eller kanske röding, han är ju från Maine som känns rätt nordiskt, ja eller.. Kanske inte prio ett med middagen. Han kommer nog inte, men om han gjorde det skulle jag utvisa alla och fråga allt jag undrar över.

Jag läser Doctor Sleep nu och känner den där bokkänslan ni vet. Man är helt uppslukad och tar inte in vad omgivningen säger. Man planerar livet så att man ska kunna läsa och boken tar tag i en och följer med även när man inte läser. Igår kväll när jag skulle borsta tänderna var jag halvt om halvt säker på att Mrs Massey skulle ligga och se ruttnig ut i badkaret, eller vi har ju inget badkar, just det.. eller att det skulle stå redrum i blodskrift på spegeln. Det är bara zombier och Stephen King som kan få mig att återta tonårsnojorna.

Inte ens jag tycker att King alltid skriver fantastiska berättelser, men när han väl gör det, som nu, så är det så jäkla bra. Jag fick rådet att spara på boken – tokläs den inte – men alltså det går ju knappt. Eller jo, det finns naturliga hinder såsom barn och sånt, men i övrigt kan jag liksom inte låta bli. Boken handlar om Danny Torrance, eller Dan som han kallas i vuxen ålder och i början följer vi med i hans djupdykningar i suparträsket. Inte helt angenämt utan väldigt obehagligt. Stephen King om någon kan väl beskriva alkoholismens helvete och han skalar av tillnyktrandet så bra. Jaha – hade du en kärlekslös mamma? Jaha – är det en sjukdom? Jaha – fanns inte pappa? Spelar ingen roll, du måste lägga av ändå, oavsett varför du super. Jag gillar när han tar med personer som inte tar en massa bortförklaringar, utan bara säger som det är. Boken är en fortsättning på The Shining – Varsel (som finns i en riktigt usel översättning) och hans upplevelser med hotell Overlook och pappa Jack har inte släppt greppet. Parallellt tuffar det omkring ett gäng blodtörstiga pensionärer som spanar efter barn i sina RVs. Och ännu en parallell är Abra, en flicka med starka telepatiska förmågor, som är hotad av både det ena och det andra. Jag har bara läst hälften ännu och jag är lite orolig för hur det kommer att gå för lilljäntan.

P.S Jag tror att kyllä betyder ja på finska. Är inte 100 % på den.

12 reaktioner på ”Jaaa! Yes! Da! Oui! Kyllä!

  1. Men JAG skulle väl kunna få komma på middagen?!inte för att tillföra nått,skulle vara för starstruck.Men för att lyssna bara.Har säkert nån stek däri frysen som jag skulle kunna ta med.Antar att både du och Mr.King vill ha era bitar blodiga.

      • Nå vet du de!Btw,är tokavis på din känsla.Har inte kännt så för en bok på evigheter.Trodde unga fröken Walsh skulle ta hand om det problemet men tji fick jag.Får väl börja läsa King igen.

  2. Anja – det är en väldigt speciell katt med i den här boken också. Borde ju du gilla! Men nu har jag väl hypat för hårt så det vette väl fan om just den här boken funkar.

  3. Under Kupolen kanske skulle nog göra sig som e-bok. Läsningen går långsamt av den enkla anledningen att jag inte kan ligga i sängen och läsa för musklerna räcker inte till.

Kommentera

