Doctor Sleep – Stephen King

drsleepIbland, när böcker blir alldeles för jobbiga, på det viset att jag måste kolla att saker och ting inte går fel, så läser jag slutet. Det är som att svära i kyrkan och jag erkänner, men jag tror att jag just lärt mig en läxa. Det slutade ändå inte som jag trodde. Doctor Sleep är en av de riktigt bra böckerna och om jag skulle kategorisera Stephen Kings böcker så är den här en av de mjuka, på samma sätt som Gröna milen och Rita Hayworth and the Shawshank Redemption. Återigen är en av huvudpersonerna ett barn och jag tycker att han beskriver en trettonårig flicka rätt bra. Trettonåringar är inte lätta att beskriva inifrån. Jag förstår dem knappt utifrån…  Abra är en person man tycker om redan från början och Dan Torrance, som också är huvudperson blir sympatisk när han slutar supa. Jag vet inte om det här är Stephen Kings alkoholistbok, men jag har inte läst nåt annat av honom som skildrar det så ingående. Han skrev om kvinnomisshandel i Rose Madder och när man tänker efter så är det alltid människor i underläge som är hans huvudkaraktärer. Carrie, som nu filmats igen är ju också väldigt mycket så.

I efterordet berättar han om folket han har med sig i researchen runt en bok, bl a har han en person som har bättre koll på hans tidigare böcker än vad han har själv. Det har ju blivit några stycken. Han avslöjar också att han inte alls fattar vad det var för märkvärdigt med med Kubricks film och att han tvekade inför att skriva om Danny, eftersom det är svårt att matcha en stark etta.

Egentligen är storyn rätt enkel och jag tycker nog att man ska ha läst Varsel för att riktigt hänga med, men jag tror att man har behållning av boken ändå. Jag kan inte vara särskilt objektiv här, jag älskar boken och hans vampyrer, eller vad man nu ska kalla RV-folket, är egentligen inte så särskilt läskiga. Mer sjuka, liksom. På flera sätt. Jag håller fast vid att Gerald’s Game är det otäckaste jag läst alla kategorier.

Kommentera

