Problematiska texter i bra låtar

När jag tränar har jag nästan alltid musik i öronen. I fjol var det en del uppståndelse kring Blurred lines – Robin Thickes låt som är en jättebra träningslåt, men det var mest mot videon som jag förstod. Jag kommer på mig att sjunga med och märker att texten är väldigt skum, eller mer än så. Sjuk. Det är svårt det här, jag vill inte få moralpanik som folk fick när Elvis kom och som har fortsatt på samma sätt när en äldre generation ska möta en ny musikstil, ny elektronik eller nytt överhuvudtaget. Men alltså: ”I’ll give you something big to tear your ass in two”??? Det går ju inte att misstolka. Så likaväl som det propageras för att utesluta socker – det är inte nyttigt – ska man då propsa på att undvika musik med idiotiska texter?

Det finns ju idioti på olika plan – Faster – harder – Scooter, men den nivån känns harmlös, om än puckad. Jag började tänka på det när Lady Gaga kom med Do what you want with my body. Så kan det ju vara. Men då rapporteras det om brutala gängvåldtäkter i Indien, såväl som här hemma i Sverige. Då känns Gagas låt (jag älskar Lady Gaga) tämligen unken. Och när småtjejer sjunger med i bilen på den refrängen med ljusa flickstämmor, känns det långt ifrån okej.

Jag minns av Yohio var inne på det här i något sammanhang. Han tycker att artister borde ta större ansvar för vad de skriver, med tanke på vilka som lyssnar. Och likväl som många låtar med ordet flygplan blev reviderade efter 11/9, så borde man sanera i andra låtar med.

Kommentera

