Vad du än gör – ät inte boveteflingor

I mångt och mycket är jag en relativt hälsosam person. Grönsaker, torsk, träning och så. Trots detta kan jag bli förbannad på detta nyttoätande som får uppsving i augusti och januari. Och än mer förbannad på att jag faller i nyttoträsket själv, då och då. För en tid sedan, en rätt lång sådan, köpte jag chiafrön. Tänkte att det kan man ju ha i gröten. Det kan man, men inte är det särskilt gott. En liten sketen påse för 150 spänn, som marknadsförs som om det vore kristi blod. Det är frön från långtbortistan som blir geleiga när man blötlägger dem och innehåller jättemycket omega 3. Ja hörni, det gör lax också.

Efter det passade jag mig noga för att gå in på en hälsokost, men häromdan låg det ytterligare en liten illistig påse i bakhåll på vårt konsum. Boveteflingor. Tänkte återigen – Jaa – det kan man ju ha i gröten och jag testade. Jag är hängiven havregrynsgrötsfantast, och när jag kokade boveteflingorna spreds en vedervärdig doft av eau de kompost i mitt kök. Det smakade liksom gräs. En grön smak, om den går att förstå. Bovete är en ört, inte ett sädesslag, så jag borde ju ha fattat. Vidrigt. Tänker aldrig göra blinier.

 

2 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Nike Bengtzelius
    Jan 23, 2014 @ 08:02:47

    Hahahaha ååhhhh, igenkänning! Vi har minst (!?) en påse chiafrön längst bak i kryddskåpet (återigen: !?) nånstans. Den lär vi aldrig bli av med.

    Svara

  2. Linda
    Jan 27, 2014 @ 08:22:09

    Nä – varför gör man så?

    Svara

Kommentera

