Tematrio – Vinterväder

temaisDet var längesedan jag kikade in hos Lyran, men nu var det dags igen! Och det passade mig som handsken här i snön – vintriga miljöer. Roligt tema, tycker jag.

Fröken Smillas känsla för snö – Peter Hoeg

Jag minns att jag gillade Smilla väldigt mycket och tragiken i den lilla pojken och problemet som jag aldrig tänkt på förut, att Grönland ligger/låg under Danmark och att det får konsekvenser för människor. Jag gilllar det där dubbla – Smilla är inte hemma i Danmark och inte riktigt hemma på Grönland heller. Här pratas det om snö och de otaliga ord grönländskan har för snö och is i olika former.

Tills dess döden skiljer oss åt – Åsa Larsson

Oooo, det är kallt och människor sitter i arkar på Torne träsk och fiskar. Det är väldigt välbekanta miljöer för mig. Jag tycker mycket om Åsa Larsson och den här boken är den bästa i hennes svit om Rebecka Martinsson.

Shiver – Maggie Stiefvater

En YA där han är varulv och lever som vanlig människa när det är sommar och varmt, men som förvandlas när kylan och vintern kommer. En kärlekshistoria som heter Frost på svenska. Lite för mycket Twilight för min smak.

2 reaktioner på ”Tematrio – Vinterväder

Kommentera

