Bokbloggsjerka – ordning och reda i bokröran

jerka11Annika ställer en angelägen fråga i veckans jerka:

Hur håller du reda på alla böcker som du har läst? Förlitar du dig helt på din blogg eller har du en backup plan att dela med dig av?

Ordning och ordning.. Inte vet jag egentligen om jag tycker att det är viktigt, men när jag upptäckte goodreads för längesedan hade jag väldigt roligt ganska länge. Jag liksom återupptäckte en hel del gamla böcker, som jag glömt. Jag är inte så intresserad av att hålla reda på vad jag läst alla gånger utan de böcker och författare som gör starka avtryck lagras i hjärnbarken, eller vad det nu är man minns med. Jag har mer sjå med att hålla reda på böcker som jag ännu inte läst och då är ju goodreads bra att ha. Gillar Goodreads. Min bokhylla är alldeles för föränderlig för att vara någon slags lagerplats och bloggen är mer för att fundera om böckerna, inte så mycket för att hålla koll på dem.

19 kommentarer (+lägga till din?)

  1. [Anna]
    Feb 07, 2014 @ 09:39:12

    Jag använder min blogg för att hålla koll! Så bloggandet är faktiskt mer för min egen del än för andras vilket känns bra 🙂

    Svara

    • Linda
      Feb 07, 2014 @ 19:44:58

      Håller med! Det är bra att få ned det man tänker om en bok. Skulle inte funka med anteckningsblock för mig. Är alldeles för slarvig.

      Svara

  2. Lena
    Feb 07, 2014 @ 09:46:29

    Får nog ta och kika på Goodreads. Behöver något bättre system än idag!

    Svara

  3. yasuisora
    Feb 07, 2014 @ 10:07:02

    Jag har ett goodreads-konto men jag använder det knappt. Kanske dags att göra något åt det. Det låter som ett bra system, och att återupptäcka gamla favoriter är ju aldrig fel. 🙂

    Svara

  4. emmakjohnsson
    Feb 07, 2014 @ 10:11:00

    Jag försöker hålla mig till bara blogg och Goodreads. Det här med att hålla reda på vad jag läser är alldeles nytt för mig och jag känner mig lockad av mycket. Anteckningsböcker, Book collector m.m. Måste försöka stå emot, har inte tid!

    Svara

  5. snnlindahl
    Feb 07, 2014 @ 10:30:30

    Det där med läsönskelistor är särskilt bra, när jag väl står i bokaffären kommer jag aldrig ihåg vad det nu var jag så gärna ville läsa och så kommer jag hem med fem andra istället.

    Svara

  6. Holavedsbruden Ewa K
    Feb 07, 2014 @ 10:40:11

    Min hjärna funkar inte så bra som lagringsplats, tyvärr.

    Svara

  7. Monika
    Feb 07, 2014 @ 10:42:04

    Goodreads är jättebra, men där fyller jag bara i böcker jag läst och de som fortfarande är olästa i hyllan. Önskelista vågar jag inte ha där… 🙂

    Svara

  8. Hanneles bokparadis
    Feb 07, 2014 @ 12:06:35

    jag gillar levande bokhyllor!

    Svara

  9. Ugglanoboken
    Feb 07, 2014 @ 13:27:14

    Goodreads är bra, jag håller med! Ett bra sätt att få tips från andra också!

    Svara

  10. Vargnatts bokhylla
    Feb 07, 2014 @ 15:50:01

    Jag har bara bloggen och minnet. Om det är någon bok som tappas så får det vara : )

    Svara

  11. Mia Eggimann
    Feb 07, 2014 @ 19:11:45

    Goodreads börjar gilla mer och mer. Så har man bloggen.

    Svara

  12. ochdagarnagar
    Feb 07, 2014 @ 20:29:21

    Inser att jag inte håller koll på mina olästa. Ska åtminstone ställa dem i egen hylla!

    Svara

  13. Zelly
    Feb 07, 2014 @ 20:48:43

    Goodreads är en stor favorit hos mig.

    Svara

  14. ladywindermere83
    Feb 08, 2014 @ 16:30:59

    Jag tycker det är svårare att hålla koll på olästa böcker än lästa. Jag använder Book Collector som ett hjälpmedel. Det underlättar! Mitt största problem är att hålla koll på böcker jag vill läsa men inte äger. Jag slarvar bort lappar och glömmer bort vart jag sparade den där filen på datorn. 🙂

    Svara

  15. Skriva läsa leva
    Feb 08, 2014 @ 16:47:43

    Bloggen hjälper till att hålla koll, Innan det fick minnet stå för kollen, vilket funkade hyfsat bra. Köpte åtminstone inte två av samma 😉

    Svara

  16. Freja
    Feb 10, 2014 @ 22:03:33

    Jag är hopplös på att komma ihåg vad jag läst. Händer ofta att jag köper en ny bok och efter några kapitel inser jag att jag redan läst den… Jag behöver hjälp för minnet. Jag kör excel, funderar på Book Collector och numer recenserar jag alla böcker jag läser på min blogg.

    Svara

Kommentera

