Tematrio – syskonrelationer

tematrioTre böcker med syskon som tema hos Lyran. Det bara regnar in titlar i min skalle och jag vet nästan inte vilka jag ska ta. Bröderna Karamazov eller Bröderna Lejonhjärta? Systrarna Walsh av Marian Keyes eller Systrar i jeans? Men det klart, de systrarna är ju inte systrar.

Kim Novak badade aldrig i Genesarets sjö – Håkan Nesser

Oj vad jag tyckte om den här boken när den kom. Många elever har fått läsa den. Bröderna Erik och Henry är väldigt olika och den relationen är ganska typisk, när lillebror ser upp till storebror på alla möjliga sätt. Henry tar ju egentligen inte så stort ansvar för sin bror och jobbar verkligen inte på att vara någon förebild, men är ändå det.

Bröderna Lejonhjärta – Astrid Lindgren

Otippad kandidat? Nä, inte direkt va. Jonatan är en riktig drömstorebror som verkligen tar hand om Skorpan. Här förstår man vilken betydelse syskon kan ha för varandra.

Purpurfärgen – Alice Walker

Boken är en av mina starkaste läsupplevelser. Purpurfärgen kan jag plocka upp och läsa ur ibland, bara för att jag tycker att den är så skickligt skriven. Systerkärleken mellan Celie och Nettie är så stark så den går utanpå allting. En bok att gråta med och samtidigt bli bomullsvarm i hjärtat av.

8 reaktioner på ”Tematrio – syskonrelationer

  1. Jag funderade på Kim Novak… men sedan fick det bli tre andra istället. Bröderna Lejonhjärta är också ett jättebra exempel på riktigt syskonskap!

Kommentera

