Insurgent – Veronica Roth

Jää, woinsurgo, äntligen! Jag fick tid att läsa klart! Ibland är vägen mödan värd. Jag håller med dig Karin! För det är väl ändå så med bokläsning egentligen? Det är väl själva läsandet och upptäckandet som är grejen – inte hur det slutar? Eller så börjar jag bli gammal. Givetvis vill man veta hur det går i böcker man läser, men jag drivs inte alltid av det. För hur ofta, handen på hjärtat, kommer man ihåg hur böcker slutar?

Spoilervarning – läs inte om du inte vill veta något om boken och vad som händer!! Den här boken hade ett slut och ju närmare jag kom till det, desto långsammare gick det att nå fram. Eller långsammare – det här OS:et snor lite uppmärksamhet för tjyvingen. Insurgent är den andra delen i Veronica Roths trilogi om Beatrice Prior och hennes kamp mot ett system som efterhand ter sig mer och mer märkligt. I den första boken är allt enklare att förstå med falanger och fallenhet för de tappra, de lärda etc men här i Insurgent suddas gränserna ut och en del människor ser hur omöjligt det är att bara vara en typ. Man kan inte bara vara modig, bara osjälvisk eller logisk – man måste vara allt. Det är ungefär som att ettan i boken var barnet, tvåan känns som en tonåring som övergår i vuxenvärlden och hur trean Allegiant blir återstår att se.

Jag gillar Insurgent mer än Divergent därför att det är mer intressant när fasta föreställningar om världens beskaffenhet uppluckras och det där grå – å ena sidan å andra sidan – blir temat. Inget är svart eller vitt och om man tror det blir man förintad eller i alla fall grundlurad. Man kan politisera ganska hårt om människorna i böckerna och jag tycker att det är intelligent tänkt av författaren att göra på det här viset. På något sätt är den här boken smartare än Hungerspelen, men det märkte jag inte i början.

Kommentera

