Träning för nyblivna mammor – Olga Rönnberg

image

Jag fick boken av min ivrigt tränande syster och tanken har inte slagit mig förrän nu att skriva om den här. Lite konstigt, men jag tycker att det är väldigt ointressant egentligen att skriva om träning eftersom det lätt blir jag har sprungit si och så eller gymmat si och så och shit va jobbigt och tänk va fantastiskt duktig just jag är som gnetar på med vikter och kilometrar. Men egentligen så är det rätt intressant.

Olga är jättebra på mammaträning och styrketräning. Hon har övningar i sin bok som gör att man hittar de alldeles hysteriskt uttänjda magmusklerna och hjälper en att bli kompis med kroppen igen. När jag väntade vår plutt (han är ett år nu) var jag i det närmaste fullständigt immobil och stävade som en pansarkryssning mellan köket och vardagsrummet, kändes det som. Så när jag äntligen kunde se mina fötter och dessutom nå dem tänkte jag Åh – nu jävlar ska jag träna igen!!! Jag har ju gjort det rätt mycket förut.

Jag har en tendens att gå ut för hårt, men igår när jag kollade igenom min träningsdagbok såg jag att jag varit riktigt ihärdig. Olags bok har hjälpt till och det jag främst tagit till mig är: A) Styrketräning is the shit B) Man kan träna riktigt bra och hårt hemma med kroppsvikt och boll, lite hantlar och en kettlebell C)  Det tar tid att bli stark, men man blir det D) Vågen berättar bara vad du väger, inte hur du ser ut. Jag väger som jag gjorde innan jag blev gravid, men mitt omfång har minskat. Och efter ett år kan jag säga, precis som Rönnberg alltid upprepar, Ge Det Ett År! Det kan gå snabbare än så, men ett år är en bra riktlinje.

Olgas bok innehåller träningsprogram som är lätta att följa. Jag har inte varit slavisk, men ändå tagit intryck, hittat kanonövningar men gjort mina flesta pass i gymmet. Från början hade jag med mig pluttbäbis i vagnen men sedan har jag haft kanonhjälp av mamma. Hade det inte varit för henne hade det blivit mycket mer hemmaträning.

Nu går jag in för springandet och njuter av varje steg. Det var en överdrift… Men jag tycker att löpningen är lättare än vad den någonsin varit och det tackar jag all styrketräning för. Jag sprang 1,5 mil igår och har inte ens träningsvärk. Så var det inte förr och jag är ju ÄLDRE nu. Har inte heller känningar i baksida lår som jag ständigt hade förr när jag sprang och det tackar jag alla marklyft, utfall och benböj för.

Totalt sett har sex olika personer lånat boken och varit positiva till innehållet. Det man saknar är en kostgenomgång, men Rönnberg ger ju ut en ny träningsbok snart och den ska innehålla mer kost. Jag tycker inte att man som vanlig motionär behöver en PT för att komma igen och i form efter en eller flera graviditeter, men däremot behöver man få veta hur man ska jobba med magen för att det ska bli bra. Både hårt och snällt, liksom. Och inte göra det klassiska kvinnofelet att äta för lite.

För att bli extra trovärdig borde jag ju lägga ut en före-efterbild, men si det tänker jag inte göra. Det är inte min grej, bara. Däremot är jag skitsugen att springa Urskogsloppet i Björna i juni. Och Vårruset. Och Höga Kusten halvmaran.. Det var det där med att gå ut för hårt, ja.

Jag kommer kanske inte att köpa Rönnbergs nästa bok, men jag kanske tänker få den i fyrtioårspresent. (Vi får se om någon greppar den hinten)

2 reaktioner på ”Träning för nyblivna mammor – Olga Rönnberg

    • 😀 Utan en pipande kid bredvid sig? Du är ju dessutom lika väck kvällstid som jag, din hintgreppare! Kanske senhösten 2019?

Kommentera

