Vitsen med att vara sjuk

Magsjuka kan tyckas vara det mest vidriga en människa kan utsättas för, åtminstone med i-landsproblemsmått mätt. Jag och dottern har legat däckade sedan natten till måndag. Nu tisdag har energin återvänt with a vengeance och jag är så driftig och effektiv så det saknas ord. Så då har jag funderat på det där med att vara sjuk, alltså så sjuk att man måste ligga ned en hel dag (eller flera). Inte småförkyld eller lite hängig utan spysjuk. Detta har jag kommit fram till:

1. Jag är så tacksam nu när jag fått tillbaka min energi. Hela jag osar tacksamhet och det är tydligen bra för självkänslan att känna så. Mia Törnblom säger ju att man ska säga tacksamma saker varje kväll. Det brukar inte jag göra, men idag gör jag det i kvadrat.

2. Det är så skönt att vara frisk! Trots att jag har ett litet obehagsmummel i magen så kan jag äta och behålla det. Igår kändes varje steg som en kraftansträngning, men idag matar jag på utan eftertanke.

3. Jag kan tänka igen! Framåt, liksom. Jag ska ju åka iväg och fiska över påsken och nu kan jag börja fundera på vad jag ska packa ner.

4. Jag är inte oumbärlig! Familjen klarar sig fint, trots att jag legat klubbad ett dygn.

5. Jag har världens bästa sambo och barn. Det visste jag ju redan innan, men det slår mig omigen.

Kommentera

