Kampen om Järntronen

Men asså, det är väl egentligen både fantastiskt och helt sjukt att man ska gå och fundera på en bok i flera år innan man kommer till skott och läser den. Man är i detta fall och även de flesta andra fall = jag. Jag har väl sneglat på GRRM i två år minst och funderat – ska jag se serien?- ska jag läsa boken?- hit och dit. Sedan föll det sig så att min väna syster hade med sig boken till Norge och jag föll i koma från och med första sidan. Nike har ju sagt att den även funkar för icke-fantasyläsare och jag har liksom hmm, näe, jag har vandrat den vägen förut och provat böcker där folk heter Rand och Yogo och Takeo och det är inte min väska alls.

Den är förbannat bra. Det är väldigt många namn. Det är väldigt värdelöst att vara kvinna i boken om man inte är högättad. Är man högättad kvinna så är det inte skitkul heller. Det är väldigt mycket att läsa – och det tycker jag är ett plus. Sambon undrade om min pocket var tryckt i samma papper som Bibeln, eftersom det är så tunna blad.

Jag imponeras över författaren och hans förmåga att hålla så många separata intriger igång, trots att det kan vara långt mellan de olika mötena. Jag har ca tvåhundra sidor kvar och vänder desperat blad för att få se hur det går för Arya, men jag har inte så bråttom så jag hoppar över kapitlen emellan. Visst finns det mer eller mindre intressanta personer, men på det stora hela är allt intressant.

Jag gillar boken eftersom det är prat om drakar, Stark-barnen får varsin skräckvarg i början (vem skulle inte vilja ha det??), det är hästar och faktiskt också vålnader med lite torr zombievarning på, som balanserar upp alla mullriga män som sitter med makt och bestämmer över liv och död. De allra flesta huvudkaraktärerna är levande, nyanserade och intressanta. Och det är mycket spännande.

Planen är att jag ska ha läst alla fem böcker (vet inte om han ska skriva fler eller om det är klart sedan) till augusti och då ska jag se hela serien med dottern. Får se om det håller.

2 reaktioner på ”Kampen om Järntronen

  1. Kul! Såg senaste avsnitten av tv-serien här idag och mamma nämnde att du hade börjat läsa 😉 Får hoppas att peppen håller i sig!

    (Jag var förresten inte överdrivet förtjust i Takeo heller.)

  2. Har hunnit till sista tredjedelen i bok 2 och har sett första avsnittet av serien. Helt klart är böckerna bättre, men serien är väldigt snygg. Det enda jag är besviken på är vargarna. Rätt tänkt att läsa först, det borde jag ha begripit själv:)

Kommentera

