Kungarnas krig – Game of Thrones

IMG_1033Sådär – tvåan utläst och den är väl kanske lika bra som ettan, fastän nu har jag ju vant mig vid att jag har en riktigt bra bok som ligger och väntar på mig. Jag har också sett de sex första avsnitten av TV-serien och det är väl som det brukar, böckerna är bättre. Sambon frågar om serien följer boken och till handlingen gör den det, men jag känner inte igen vissa diskussioner i filmvarianten. Det kan bero på A) jag skummade och tyckte det inte var superintre eller B) det stod inte så i boken eller C) jag har glömt att jag läst det. Skit samma egentligen.

Stor skillnad dock: I boken är det mer mörda, skövla, våldta och bränn. Allt är mycket skitigare. Berget som rider är hemsk.

I filmen: HBO-sex i mörkgult ljus med nakna kvinnokroppar i fokus. En snorre har jag sett och det var Theon Greyjoys. Berget som rider är inte lika farlig.

Det är intressant att se hur de har löst saker tekniskt, hur ställen som Örnnästet  och fängelsehålan där Tyrion ligger ser ut. Överhuvudtaget är det bra för mig, kvinnan som inte kan visualisera kartor och inte har något lokalsinne, att se introt då man under upprepade tillfällen får se hur allt ligger i förhållande till varandra. Alla människor far ju hit och dit hela tiden. Underlättar liksom.

Jag gillar att de har hyfsat brittisk engelska i serien. Jag är så less på att lyssna på transfettamerikaner som gräver guld och säljer gamla grejer på History Channel (sambons TV-preferenser) eller dubbade minifjortisserier på Disney Channel (som Moa gillar). Språk kan vara musik eller tortyr beroende på vem som pratar.

 

6 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Nike Bengtzelius
    Maj 11, 2014 @ 20:19:56

    Våra sambor har samma tv-preferenser, hör jag 😉

    Tack för påminnelsen om hur grym Berget var i boken! Han är ju knappt med i tv-serien, så hade hunnit glömma just hur illa det var…

    Svara

  2. lizeliusLi
    Maj 13, 2014 @ 20:06:39

    Böckerna är så mkt otäckare. Jag måste skumma ibland. Fast i serien har jag nyss sett några klipp jag var tvungen att halvblunda inför. Brr. Men engagerande spännande.

    Svara

  3. lizeliusLi
    Maj 13, 2014 @ 20:08:54

    Och tack för engelska språket i GoT.

    Svara

  4. Linda
    Maj 14, 2014 @ 09:05:58

    Jag förstår inte det där.. Jag klarar mycket mer elände i bokform, tror jag. Ska man då läsa de sista två böckerna på engelska? Jag är halvvägs igenom trean.

    Svara

  5. Li
    Maj 15, 2014 @ 16:00:42

    Jo böcker är mindre otäckt än film OM de filmar allt elände, men det gör de ju inte. I film gullar de till det.

    Svara

Kommentera

