Etthundra mil

Etthundra mil (pocket)Jag tror att hon är lite som Marian Keyes för mig, Jojo Moyes. Rolig och underhållande och chic-lit-skicklig på att skriva pageturners. Jag läste i en avlägsen dåtid Livet efter dig och tänkte mja, inte så tråkigt och nu då (eller det var ett tag sedan egentligen) Etthundra mil. Varför skriver de etthundra? Säger man inte hundra bara? Eller?

Moyes gör det snyggt. Hon lägger in en smutsig hund, en medellös, kämpande mamma med stort patos och en förmögen karl som hamnat i blåsväder, en superintelligent dotter och en trasig tonårskille och sätter dem i en bil och skriver en bok om det. Givetvis finns externa hotbilder, mobbande grannbarn och lömska ex, vilket gör att intrigen skruvas till. Det är det slutna rummet i all glans och det måste vara rätt smart att skriva så, man har en given miljö och en fjärtande hund som kan lätta upp stämningen. Jag gillar boken och just nu älskar jag att läsa böcker som har kokat i åtta och en halv minut, lite al dente fortfarande, men inte så att man måste kämpa för att tugga. Moyes skriver med värme och vill sina läsare väl, tycker jag.

Kommentera

