En förkyld bokbloggsjerka

Veckans fråga lyder:

Pusha för en nordamerikansk författare som du gillar

Det blir nog, efter mycket moget övervägande, den härliga Fannie Flagg som skriver om den amerikanska södern. Den absolut mest kända boken är Fried Green Tomatoes at the Whistle Stop Cafe och den läste jag för en halv livstid sedan. Den är söt på alla sätt och vis, men framförallt för att det finns recept i den! En bonus, kan man säga. Jag fick Daisy Fay and the Miracle Man av en klok vän och sedan följde Welcome to the World Baby Girl och A Redbird Christmas. Can’t Wait to get to Heaven har en väldigt rolig inledning då den gamla gumman Elner Shimfissle står på en stege och plockar fikon och nästa sekund är hon nära döden och reser bort till andra sidan. Flaggs karaktärer är ofta gamla människor eller barn och hon skriver med en sydstatsamerikansk twang som jag älskar. Man mår gott av hennes böcker.

14 reaktioner på ”En förkyld bokbloggsjerka

  1. Stekta gröna tomater… den tänker jag ofta på. En av de bästa böcker jag läst. Konstigt nog har jag aldrig funderat över om hon har skrivit fler böcker 🙂

  2. Ja jag misstänkte nästan att de flesta mest bara läst eller sett stekta gröna. Det finns mer! Men jag är en sucker när det gäller favoritförfattare och blir lätt smått okritisk. Gillar hennes sätt att skriva och älskar hennes miljöer.

  3. Okej, nu måste jag lägga ”Stekta gröna tomater” på min lista. Mat i böcker, det är en av livets finare saker. En julbok har jag läst, den hette ”A redbird Christmas” tror jag.

  4. Ja just det – Chocolat, ja. Och ganska nyss såg jag Julie och Julia av Julie Powell, men jag har inte läst den. Den borde ju vara fullsmockad med recept.

  5. Åh, jag vet att jag har läst minst två böcker med recept i, men kan inte komma på vilka! Joanne Harris bok ”En doft av apelsin” kan ha varit den ena. Och så kanske något om traktorer på Ukrainska?

  6. Tack för påminnelsen om Fanny Flagg, tror att jag har en oläst bok av henne i min olästa hög. Skall genast leta reda på den. Stekta gröna tomater har jag aldrig läst, men sett filmen ett antal ggr.

  7. Där ser man, tipsade också om Flagg häromdagen. 🙂 Bara namnen på karaktärerna säger en hel del om böckerna. Elner Shimfissie, hur skönt är inte det?

Lämna en kommentar