Elva frågor av vikt

Jag har blivit utmanad av BokLiz och sådant ska man ju ta på allvar. 11 frågor – elva svar och skicka vidare elva nya frågor till elva bokbloggar.

1. Bästa boken du läst i år? Svårt att välja en  – men den senaste riktigt bra var Till offer åt Molok

2. Vilken ungdomsbok skulle du rekommendera till dem som inte läser så mycket ungdomsböcker? Jellicoe Road, alla gånger!

3. Vilken bok har klart överträffat dina förväntningar? Eftersom jag ofta har höga förväntningar på böcker så blir jag sällan positivt överraskad.

4. Vilken är den bästa filmatiseringen av en bok? Nyckeln till frihet

5. Vilken bokblogg läser du varje dag? Min egen och Swedish Zombie, svarar jag troget.

6. Om du läser facklitteratur, vilken inriktning på den gillar du bäst? Gillar ingen facklitteratur nästan, men en del fackböcker om pedagogik och neuropsykiatriska funktionshinder är intressant, trots att det inte låter så intressant.

7. Läser du nåt annat än böcker? Ja, mattidningar!

8. Besöker du biblioteket ofta? Eller vill du äga dina böcker? Jag tar alla chanser jag får att hylla Parkbibblan och går givetvis gärna dit och lånar. Jag måste inte äga mina böcker och köper oftast pocket.

9. Vilken är din favoritbilderbok? Kanske inte ett riktigt svar på frågan men om man säger Tintin och Lucky Luke och menar seriealbum, så är jag förtjust i just dem.

10. Vilka illustratörer gillar du? Jag tycker att Shaun Taun tecknar jätteroligt och fint. Helena Willis som illustrerar Lasse-Maja-böckerna är också härlig. Pija Lindenbaum med Gittan-böckerna är fantastisk.

11. Vilken bok ska du läsa härnäst och varför är det just den som står på tur? Ja det är nog någon snaskig zombiebok som jag har i plattan.  Jag har nog ett trettital på kö där.

Jag utmanar TinaO, Bokmalande, Swedish Zombie, ..och dagarna går, Lingonhjärta, (inte så) anonyma biblioholister, Boktradition, sen orkar jag inga fler.

10 reaktioner på ”Elva frågor av vikt

  1. Hej!
    Jag avböjer utmaningen, men tack för inbjudan! Får säg att jag gillade dina frågor dock (särskilt bibliotekstankarna i fråga 6) , kommer att kika runt på vad de andra svarar 🙂

Lämna en kommentar