Sportlovsjerka

Annikas bokbloggsjerka har idag en fråga som engagerar mig och många andra.

Finns det någon bok som har fått översvallande recensioner men som du själv absolut inte tyckte om?

Jaa! En hel drös! Ibland känner jag mig som en alien när jag inte gillar sånt som alla läser och tycker är bra. Jag upplever ofta en diskrepans mellan kritikerhyllade böcker och böcker som folk verkligen läser men som inte hyllas i DN och SVD. Så jag tar en ur varje kategori.

Jonathan Franzéns Frihet är en bok som hyllades alldeles enormt och som sades vara den enda bok man skulle läsa, om man bara skulle läsa en. Varför då undrar jag? Den beskriver samtidens medelklassamerika, en familjs uppgång och fall. Den har ett vackert slut, är välskriven men inget märkvärdigt tycker jag. Något måste ha gått mig förbi och jag har ingen aning om vad. Den andra är en författare som verkligen ALLA jag känner läser, men som inte blir så värstans hyllad på kultursidor. Camilla Läckberg. Hon skriver och skriver och jag har provat att läsa någon av hennes böcker en eller två gånger, men det är så platt och ointressant så jag kan bara inte. Så även där missar jag något, oklart vad.

9 reaktioner på ”Sportlovsjerka

  1. Franzén är faktiskt inget som lockar mig alls, jag är tveksam till att jag någonsin kommer att läsa något av honom.

  2. Med Läckberg missar du inget, det finns inget. Camilla Läckberg funkar som skälsord.

  3. Camilla Läckberg har jag läst någon bok av, och det är ju slöläsning. Franzén är en författare som jag fortfarande inte har bekantat mig med, och som jag faktiskt inte har så bråttom att bekanta mig med heller.

  4. Jag läser Läckberg ibland av samma anledning som jag tittar på skräptv emellanåt…När hjärnan är överhettad och behöver något som inte anstränger den överhuvudtaget så är det skönt att läsa något lagomt spännande och förutsägbart.

Lämna en kommentar