En bokbloggsjerka i vårdagjämningen

Hos Annika finns den här intressanta uppmaningen:

Berätta om årets hittills bästa läsupplevelse

Bästa läsupplevelsen i år måste nog vara Boktjuven och The Reapers are the angels och egentligen så är de böckerna ganska lika trots att den ena handlar om andra världskriget och den andra om ett postapokalyptiskt USA. Jag tror att det är huvudpersonerna i böckerna som är styrkan. Liesel i Boktjuven är en sån där underbar unge som funderar mycket, har ett oerhört tragiskt förflutet och försöker hitta hem i en kaotiskt tillvaro. Hon är så fin Liesel – jag tycker så mycket om henne. Författare som lyckas skapa en sådan karaktär borde få ett pris, minst. Men det har han nog redan fått, Markus Zusak.

The Reapers are the angels är lätt den bästa zombieboken jag någonsin läst och under året har det blivit många. Det är samma sak i Reapers som i Boktjuven– huvudpersonen Temple är en femtonårig tjej som fått kämpa enormt för att överleva. Hon har också varit med om omänskliga trauman och hon hittar ett sätt att tänka och vara som gör att hon klarar sig. Båda böckerna är inte bara välskrivna utan genomtänkta och har ett språk som nuddar poesi, ödesmättnad och som söker en slags mänsklig kärna – särskilt Boktjuven med Döden som berättare. Alden Bell har skrivit Reapers och han kommer jag att hålla koll på.

11 reaktioner på ”En bokbloggsjerka i vårdagjämningen

  1. Boktjuven har jag förstått att man kanske borde läsa, men jag kämpar febrilt för att inte lägga till fler böcker på min att-läsa lista. I alla fall måste den krympa betydligt innan det känns bekvämt att lägga till fler.

  2. Boktjuven läste jag en vårhelg för några år sedan och jag tror knappt att jag hann äta på hela helgen. Den bara slukade mig.

  3. Boktjuven är en bok som ligger på min vill-läsa lista, den verkar vara riktigt bra! 🙂
    The reapers are the angels har jag aldrig hört talas om tidigare men den lät väldigt intressant 🙂

Lämna en kommentar