Veckans jerka – Kelly Link

Helgens jerkafråga hos Annika är intressant som sjutton och som vanligt med intressanta frågor inte helt lätt att svara på.

Upptäckte du någon ny författare under förra året som du kan berätta lite om?

Först och främst håller jag med Annika om Belinda Bauer. Jag har läst Blacklands och suktar efter tid att läsa Darkside och Finders Keepers. Men för att komma med något eget så drar jag till med KELLY LINK som är en amerikansk författare med väldigt personlig stil. Jag läste hennes Fel Grav och andra berättelser och blev liksom lite konfunderad först över vad det egentligen var jag läste för något.

Hon skriver främst noveller i fantastik-spektrumet och vänder och vrider på novellformatet och språket så man blir alldeles kollrig och lycklig. Hennes slut är alltid finurliga och helt oväntade. Jag har läst ganska många för mig nya författare som varit trevliga bekantskaper, men Kelly Link är nog den mest originella av dem.

20 reaktioner på ”Veckans jerka – Kelly Link

    • Rätt lustigt – när jag läste om henne visade det sig att hon skrivit essäer sedan mitten på nittitalet och NU upptäcker vi henne i Sverige. Ibland tar det tid.

  1. Låter lovande, Fel grav står i bokhyllan och väntar. Ser verkligen fram emot att ta mig an den – dessutom illustrerad av Shaun Tan ❤

  2. Jag har precis börjat på en Bauer och har nästan farligt höga förväntningar. Link gör mig lite nervös. Har varit framme och nosat på hennes Fel grav… men vet inte om det är något för mig. Rädd för fantasy.

    • Åh förväntningar…Det är inte bra alls..Hur gör jag då då? Försök att tänka att du bara hittat den lite random och att den inte alls är särskilt märkvärdig:) Jag är ingen fantasynörd – långt ifrån, men Link funkade för mig i allafall.

  3. Oooh, har Fel grav i bokhyllan och borde minsann läsa den snart.
    Svar: Kommer du på hur man tar sig dit är jag helt klart med på en Hogwartsresa! 😀

Lämna en kommentar